fot. Zmiany Zmiany
Retro Food Design: Powiedzcie kilka słów o teamie, którzy tworzy Zmiany Zmiany. Czy jesteście związani zawodowo z jedzeniem, jeśli nie, to dlaczego postanowiliście się w ten sposób realizować. Czy na cały etat jesteście pracownikami tej uroczej manufaktury?
Zmiany Zmiany : Nasza wesoła drużyna składa się z czterech zawodników płci obojga. Z czego trójka to ludzie, którzy wykonują większość pracy, a jeden to pies, który jest Dyrektorem Sprzedaży. Na pełen etat pracuje jedna osoba, dwie wyrabiają nadgodziny i w przerwie na lunch piszą wymówienia, więc niedługo wszyscy będziemy przodownikami pracy. Nie, nie pracowaliśmy wcześniej w tej branży. Może Dyrektor Sprzedaży pracował, ale nie wiemy tego na pewno, bo został adoptowany ze schroniska i rzadko opowiada o swojej przeszłości.
RFD: Czy długa była droga od początku formowania się pomysłu do stworzenia tego konkretnego produktu, jakim są: Aloha, Lewy Sierpowy i Kosmos? Dlaczego akurat one? Czy macie plany włączyć do swojego repertuaru inne produkty i czy możecie zdradzić, co to będzie?
ZZ: Od pomysłu do momentu sprzedaży pierwszego batona minął prawie rok. Nie wiemy nawet, czy to długo, czy krótko, ale na pewno nasz brak zawodowego doświadczenia w produkcji żywności bardzo nam pomógł. Oczywiście musieliśmy się sporo nauczyć, po drodze walnąć kilka razy głową w mur i odkryć rzeczy oczywiste dla ekspertów, ale dzięki temu mogliśmy podejść do tematu na własnych zasadach - to było źródłem satysfakcji i nadziei w trudnych strategicznych momentach.
RFD: Dlaczego akurat te smaki i te batony?
ZZ: Tu sprawa jest prosta jak przysłowiowy drut. Chcieliśmy zrobić batony, które sami chcielibyśmy zjeść. Tylko tyle, i aż tyle. Nasze kryteria są jasne: chcemy jeść smacznie i chcemy jeść zdrowo. 100% naturalnych składników, to był nasz punkt wyjściowy. Przez prawie pół roku testowaliśmy kombinacje składników oraz techniki produkcji. Efektem tych prac są Aloha, Kosmos i Lewy Sierpowy - najlepsze batony w galaktyce.
RFD: Skąd czerpaliście inspiracje do stworzenia tego produktu i co Was nakręca do pracy na tym niezbyt łatwym, w kontekście Polski, gruncie?
ZZ: Inspirują nas spacery w pobliskim parku i wyprawy na drugi koniec świata. Inspiruje nas aktywne spędzanie czasu daleko od ekranu komputera. Inspirują nas przyjaciele, którzy robią niesamowite rzeczy i nieznajomi, którzy się do nas uśmiechają w pociągu. Inspirują nas dobre filmy, głośna muzyka, stare drzewa, rozmowy do północy i firmy z zasadami. Inspiruje nas Ocean Spokojny i lasy na Suwalszczyźnie. Bardzo łatwo odpowiedzieć na to pytanie i jednocześnie bardzo trudno, bo moglibyśmy wymieniać tak w nieskończoność.
RFD: Zmiany - to piękne słowo - możecie powiedzieć, co znaczy w Waszym kontekście? Kim byliście przed Zmiany Zmiany, a kim chcecie być teraz? Macie pomysły, jak zmieniać myślenie polskiego konsumenta? Jak uświadomić go, że nie ma porównania między Alohą, Lewym Sierpowym i Kosmosem, a batonami z promocji w Biedronce?
ZZ: Nasza filozofia w zasadzie nie opiera się na jakimś zewnętrznym celu, właśnie w stylu “hmmm… a więc jak zmienimy świadomość konsumenta?” i 40-slajdowej prezentacji w Power Point'cie. Nie przejmujemy się zbytnio “konsumentem” jako takim, jesteśmy zbyt zajęci robieniem batonów. (Oczywiście - świetnie się składa, że ludzie stwierdzają, że warto je kupić, ale ten ostateczny etap jest poniekąd skutkiem ubocznym, a nie celem samym w sobie). Po prostu nie widzimy siebie samych w oderwaniu od naszych konsumentów - my sami jesteśmy naszymi konsumentami i dlatego tak ważne było dla nas, by batony stworzone zostały wedle naszych kryteriów. Jeśli będą smakowały nam, może spodobają się komuś jeszcze? To jest podejście inne od sytuacji, w której konsultujemy sprawę z firmą badającą rynek oraz specjalistami od technologii produkcji, i wtedy wyznaczamy kurs na to, co można zrobić najłatwiej i najtaniej, a jednocześnie najszybciej sprzedać. Tak też można coś zrobić, ale raczej nie to, o co nam chodzi.
Najlepsze, co wszyscy możemy zrobić, to prezentować alternatywy. Pokazywać, że można inaczej. Coraz więcej osób interesuje się tym, skąd bierze się ich jedzenie, jak jest przygotowywane, i przy okazji uświadamia sobie, że to, co jemy ma ogromny wpływ na to, jak się czujemy. To dokonuje się na naszych oczach, ale zmiany nie odbywają się z dnia na dzień. Musimy patrzeć do przodu, by dostrzec ich potencjał, i czasem obejrzeć się wstecz, by uświadomić sobie, jak dużo już się zmieniło na lepsze.
RFD: Kto stworzył Waszą bezkonkurencyjną identyfikację wizualną?
ZZ: Nad projektem logo, opakowań i pudełek pieczę sprawował Łukasz Hajduk z Unisono Design. Ten twórczy jegomość wykazał się nie tylko pomysłami, ale i dużą dawką cierpliwości, ponieważ, podobnie jak same batony, opakowania też przechodziły kilka etapów rozwoju i udoskonaleń. Mieliśmy np. prototyp zszywany na maszynie nitką. Wyglądał pięknie. Nie spotkał się z entuzjazmem pani z Sanepidu.
RFD: Skąd pochodzą składniki do produkcji batonów?
ZZ: Staramy się lokalnie kupować produkty, które nie zawsze są lokalne. W tej chwili mamy kilku dostawców i planujemy zrobić porównawczy audyt łańcucha logistycznego, żeby docelowo pracować z jedną firmą, która będzie nie tylko odpowiednim, ale też odpowiedzialnym partnerem. Jesteśmy może romantykami jeśli chodzi o cele, ale jesteśmy bardzo pragmatyczni, jeśli chodzi o środki. Imponują nam firmy z zasadami i my też chcemy prowadzić działalność w taki sposób.
RFD: Gdzie można zakupić Wasze produkty poza Wrocławiem?
ZZ: We Wrocławiu jesteśmy często na Bazarze Smakoszy, w najbliższym czasie będziemy na kilku imprezach w Warszawie. Dostajemy obiecujące sygnały od sklepów i innych miejsc zainteresowanych współpracą, więc Dyrektor Sprzedaży z pewnością już niedługo ogłosi listę naszych dealerów.
jak widzę te bakalie to nic więcej mi nie trzeba :)
OdpowiedzUsuńWspaniała wiadomość i dla mnie! Muszę ich spróbować!
OdpowiedzUsuńfajne opakowanie :)
OdpowiedzUsuńLublin też chce! :)
OdpowiedzUsuńgdzie w krakowie?
OdpowiedzUsuńRetro Food Design nie posiada takiej wiedzy. W tych sprawach musicie kontaktować się ze sprawcami całego zamieszania, czyli teamem Zmiany Zmiany.
Usuń